miercuri, 3 ianuarie 2018

Manualul digital..

 Trecerea de la manualul clasic la cel digital se înscrie într-un curent mai larg, cel al digitalizării și al virtualizării culturale. Suporturile culturale actuale ca și mediul de transmitere a acestora nu aveau cum să nu fie influențate de inovările tehnologiilor de informare și de comunicare. Manualul digital nu trebuie înțeles ca o dublură sau un substitut al celui real, tipărit, obiectual, ci se constituie într-un alt produs construit pe baza a noi principii de explicitare a materiei, după didacticizări suplimentare a conținuturilor și mulat pe o filozofie a învățării care să potențeze activismul, interactivitatea, progresivismul, creativitatea. Manualul digital, mai evident decât cel clasic, se constituie nu într-un depozitar de informații, ci într-un instrument de învățare și de prelucare/semnificare a acestora. Identitatea de conținut, prin temele și subtemele enunțate de programă, se menține pe mai departe, dar nu și din punct de vedere formal-structural, întrucât manualul digital dispune informația sau sugerează activități după o altă logică a succesiunii sau conectivității cu privire la acestea.

Avantajele manualului digital:
-este realizat în conformitate cu programa școlară;
-este îmbogățit cu numeroase activități multimedia;
-captează atenția și trezește interesul elevilor pentru învățare;
-stilul de predare este atractiv;
-aplicații software complexe;
-grad ridicat de interactivitate cu elevul,dezvoltându-i creativitatea;
-elevii învață noțiuni teoretice prin aplicații practice;
-sunt ușor de accesat;
-facilitează procesul de autoevaluare;
-oferă exemple de trasare a semnelor grafice ori a literelor;
-sunt mai ușor de transportat decat manualele tradiționale;
-activitățile dinamice au un impact vizual mai mare asupra elevilor;
-interfața grafică este atractivă.

Dezavantaje:
-imaginile si animațiile îndelung urmărite pot influența negativ vederea elevilor;
-vocea de fundal este puțin deranjantă;
-muzica de fundal poate reprezenta un factor perturbator pentru elev;
-dispare interesul pentru scrierea de mână;
-cadrele didactice nu sunt pregatite pentru a le utiliza în mod eficient la clasă;
-pot depinde de accesul la internet.

Învățarea prin intermediul manualelor digitale favorizează structurile metacognitive, competențele de asociere și de integrare a cunoștințelor, pe orizontală sau verticală, intra sau interdisciplinare. Aceasta înseamnă că elevii trebuie să posede deja competențe bazale, de citire, recunoaștere, interpretare a semnelor etc. ce pot fi achiziționate prin intermediul suporturilor tradiționale.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Demonstația didactică

˶Conceptul „metodă de învăţământ" îşi păstrează şi în prezent semnificaţia originară, împrumuta grecescul „methodos", ceea ce îns...