Evaluarea este una dintre actiunile pedagogice cu cel mai mare impact
asupra elevului si familiei sale. Note, calificative, examene, clasamente sunt
cuvinte aflate pe buzele tuturor atunci cand vine vorba de scoala. Parinti si
copii se bucura, se entuziasmeaza, se intristeaza sau se revolta in fata
carnetelor de note. Nimeni nu ramane indiferent. Fiecaruia ii place sa creada
ca o reusita punctuala deschide viitorul, tot viitorul. Obtinerea unui
calificativ bun sau a unei note mari sunt considerate conditii nu numai ale
succesului scolar, ci si ale celui profesional si social. Este mai putin
important in momentul framantarilor din jurul notelor faptul ca nota in sine nu
are valoare decat in masura in care reflecta capacitatile si performantele
reale ale elevilor. Practica docimologică scoate în evidenţă numeroase
disfuncţii şi dificultăţi în evaluarea corectă şi obiectivă a rezultatelor
şcolare.
În primul rând,subiectivitatea, înţeleasă ca personalizare a demersului
evaluativ, nu este neapărat un aspect de factură negativă. În realitate,
evaluarea este realizată de către cadrul didactic şi implicit acesta se implică
subiectiv în procesul evaluativ. Dascălul construieşte probele de evaluare, el
le administrează, el construieşte cadrul psihopedagogic în care are loc
evaluarea, el emite judecăţile de valoare şi acordă, la finalul procesului
evaluativ, notele sau calificativele. Subiectivitatea este prezentă în fiecare
dintre etapele mai sus enumerate, importantă nu este încercarea de a o elimina
(imposibil de altfel), ci de a o canaliza spre binele şi în beneficiul celui
evaluat.
Un al motiv pentru care apar distorsiunile în notare este şi prin
implicarea factorilor de personalitate, atât cei care ţin de profesor, cât şi
cei care ţin de elevi. Starea de moment, oboseala şi factorii accidentali pot
favoriza, de asemenea, apariţia unor erori în evaluare. Nu mai puţin prezent
este stilul didactic deficitar (din nepricepere, din necunoaştere, din lipsa de
experienţă, din rea voinţă) care îl poate caracteriza pe profesor.
După părerea mea, subiectivitatea în evaluare nu poate fi evitată
deoarece aprecierea elevilor nu se face in raport de obiective si de continut
conform programei, ci in functie de nivelul clasei; din aceasta cauza apare
eroarea de generozitate, profesorul fiind mai indulgent pentru a afisa
rezultate mai bune, mascand astfel esecul scolar al unor elevi.
Un alt motiv pentru care ar putea să apară subiectivitatea este starea
afectiva variabila a profesorului: este nerabdator, obosit sau stresat de
anumite stari conflictuale, este generos, egocentric, nu se implica afectiv,
este exagerat de exigent, afectiv sau indiferent.
În concluzie, simpla constientizare a acestor efecte si dorinta de
crestere a obiectivitatii notarii sunt în masura sa diminueze efectele
perturbatoare asupra notarii, sa creasca încrederea elevilor în obiectivitatea
si buna credinta a evaluatorului, sa creasca prestigiul profesorului si
institutiei școlare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu