Termenul de educatie este utilizat pentru prima data de Michel de Montaigne
(1533-1592): "Condamn orice violenta în educatia unui suflet tânar."
Cuvântul educaţie este de origine latină, derivă din substantivul
„educatio“ care înseamnă creştere, hrănire, cultivare. Educaţia are sarcina de
a pregăti omul ca element activ al vieţii sociale. Educaţia este un tip
particular de acţiune umană, o intervenţie sau direcţionare, o categorie
fundamentală a pedagogiei.
Educaţia este o cultură a
caracterului, o obişnuinţă contra naturii, dar şi singura care-i distinge pe
oameni. Este o artă, care face să treacă conştientul în subconştient, este un
fapt al şcolii, şi al unei virtuţi, pe care o porţi cu tine.
Ca o definiție generală
privim educația ca fiind:
1.
ansamblu de acțiuni desfășurate în mod deliberat într-o societate, în vederea
transmiterii si formării la noile generații a experienței de muncă și de viață,
a cunoștințelor, deprinderilor, comportamentelor și valorilor acumulate de omenire
până în acel moment;
2. efect al
activităților desfășurate în vederea formării oamenilor conform unui model
propus de societate;
3. proces prin
care se formează, se dezvoltă și se maturizează laturile fundamentale ale ființei
umane: fizicul, psihicul, moralul, esteticul; cognitivul, afectivul, volitivul;
proces de devenire a omului "ființa în sine" în "fiinta pentru
sine". (Dicționar de pedagogie, Ed. Didactica si Pedagogică, București,
1979)
J.
J. Rousseau: Educatia consta în dezvăluirea și consolidarea
a ceea ce se afla, înca de la nastere, în natura umana. "Totul este bun
când iese din mâinile Creatorului, totul degenereaza în mâinile omului."
"Cea dintâi educatie trebuie sa fie, asadar, pur negativa. Ea consta nu în
a transmite virtutea sau adevarul, ci în a pazi inima de viciu si spiritul de
eroare." "Copiii trebuie sa fie copii înainte de a fi oameni, iată ce
vrea natura."
Emile
Durkheime: Educatia este actiunea exercitată de generatiile
adulte asupra celor ce nu sunt coapte pentru viața socială; socializarea
metodica a tinerei generatii; fapt social (caracteristici:
exterioritate+constrângeri).
John
Dewey: Educatia este procesul prin care se realizează
"stimularea capacității copilului de către cerințele situațiilor sociale
în care se găsește". Educatia este
un proces de crestere (de învatare si readaptare a activitatii la noi
împrejurari si a mijloacelor la noi scopuri). "scoala este însăși
viata". "Procesul educativ nu are nici un scop în afara lui; el
constituie propriul său scop și este un proces de continuă reorganizare,
reconstructie, transformare".
Ad.
Ferriere: "Noi nu crestem copiii. Ei se cresc. Rolul
nostru principal este de a crea mediul din care ei îsi vor extrage forta prin
care devin mari."
I.
Kant: Educatia este actiunea care "trebuie sa dezvolte
în fiecare individ toata perfectiunea de care el este capabil".
Pestalozzi:
"Omul devine om numai prin educatie. Dar educatia, la rândul ei, trebuie să
se silească să urmeze mersul simplu al naturii. Toata puterea educatiei se
întemeiaza pe potrivirea actiunii si efectelor ei cu efectele esentiale ale
naturii însăți. Procedeele educatiei si ale naturii nu sunt decât unul si
acelasi lucru."
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu