miercuri, 3 ianuarie 2018

Despre educație.


  Termenul de educatie este utilizat pentru prima data de Michel de Montaigne (1533-1592): "Condamn orice violenta în educatia unui suflet tânar."
Cuvântul educaţie este de origine latină, derivă din substantivul „educatio“ care înseamnă creştere, hrănire, cultivare. Educaţia are sarcina de a pregăti omul ca element activ al vieţii sociale. Educaţia este un tip particular de acţiune umană, o intervenţie sau direcţionare, o categorie fundamentală a pedagogiei.
Educaţia este o cultură a caracterului, o obişnuinţă contra naturii, dar şi singura care-i distinge pe oameni. Este o artă, care face să treacă conştientul în subconştient, este un fapt al şcolii, şi al unei virtuţi, pe care o porţi cu tine.

Ca o definiție generală privim educația ca fiind:

1. ansamblu de acțiuni desfășurate în mod deliberat într-o societate, în vederea transmiterii si formării la noile generații a experienței de muncă și de viață, a cunoștințelor, deprinderilor, comportamentelor și valorilor acumulate de omenire până în acel moment; 
2. efect al activităților desfășurate în vederea formării oamenilor conform unui model propus de societate;
3. proces prin care se formează, se dezvoltă și se maturizează laturile fundamentale ale ființei umane: fizicul, psihicul, moralul, esteticul; cognitivul, afectivul, volitivul; proces de devenire a omului "ființa în sine" în "fiinta pentru sine". (Dicționar de pedagogie, Ed. Didactica si Pedagogică, București, 1979)


J. J. Rousseau: Educatia consta în dezvăluirea și consolidarea a ceea ce se afla, înca de la nastere, în natura umana. "Totul este bun când iese din mâinile Creatorului, totul degenereaza în mâinile omului." "Cea dintâi educatie trebuie sa fie, asadar, pur negativa. Ea consta nu în a transmite virtutea sau adevarul, ci în a pazi inima de viciu si spiritul de eroare." "Copiii trebuie sa fie copii înainte de a fi oameni, iată ce vrea natura."

Emile Durkheime: Educatia este actiunea exercitată de generatiile adulte asupra celor ce nu sunt coapte pentru viața socială; socializarea metodica a tinerei generatii; fapt social (caracteristici: exterioritate+constrângeri).

John Dewey: Educatia este procesul prin care se realizează "stimularea capacității copilului de către cerințele situațiilor sociale în care se găsește".  Educatia este un proces de crestere (de învatare si readaptare a activitatii la noi împrejurari si a mijloacelor la noi scopuri). "scoala este însăși viata". "Procesul educativ nu are nici un scop în afara lui; el constituie propriul său scop și este un proces de continuă reorganizare, reconstructie, transformare".

Ad. Ferriere: "Noi nu crestem copiii. Ei se cresc. Rolul nostru principal este de a crea mediul din care ei îsi vor extrage forta prin care devin mari."

I. Kant: Educatia este actiunea care "trebuie sa dezvolte în fiecare individ toata perfectiunea de care el este capabil".


Pestalozzi: "Omul devine om numai prin educatie. Dar educatia, la rândul ei, trebuie să se silească să urmeze mersul simplu al naturii. Toata puterea educatiei se întemeiaza pe potrivirea actiunii si efectelor ei cu efectele esentiale ale naturii însăți. Procedeele educatiei si ale naturii nu sunt decât unul si acelasi lucru."

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Demonstația didactică

˶Conceptul „metodă de învăţământ" îşi păstrează şi în prezent semnificaţia originară, împrumuta grecescul „methodos", ceea ce îns...